|
|
|||||||||||||||||
Jutlus - Veebruaris 2016
Luuka
3: 3.16.21-22
Issandas armsad kaaskristlased.
Meie oleme püha ristimise läbi Jumala lasteks saanud inimesed ja
Jumala lastena oleme meie
kutsutud elama püha elu. Me suudame elada püha elu, kui me elame
Jeesuses Kristuses. Küsimus, mis täna on meile seatud, on see, et
kuidas me elame Jeesuses Kristuses kui usklikud Jumala lapsed kristlikku
elu päevast päeva ja pühapäevast pühapäeva?
Piiblist saame õpetuslikke
näiteid.
Piibli Uues testamendis on mitmeid näiteid Jeesuse Kristuse käitumisest
ühiskonna argi- ja hingamispäevade, ehk pühapäevade elu keskel. Tänane
õpetus ja näited on võetud Ristija Johannese meeleparandusristimisega
seotud sündmuste keskelt:
Ja
ta (Johannes) tuli kogu Jordani ümberkaudsele maale ja kuulutas
meeleparandusristimist pattude andekssaamiseks. (Luuka 3:3)
Mina (Ristija Johannes)
ristin teid veega, aga on tulemas vägevam Jeesus Kristus) minust;
tema ristib teid Püha Vaimu ja tulega! (Luuka 3:16)
Ent
sündis, kui kõike rahvast ristiti ja ka Jeesus oli ristitud ja
palvetas, et taevas avati ja Püha Vaim tuli ihulikul kujul alla nagu
tuvi tema peale, ja hääl kostis taevast: “Sina oled mu armas Poeg,
sinust on mul hea meel!” (Luuka ev. 3:21
ja
22)
Üks suurim küsimus, mis
inimeste mõttesse tekib on see, et miks läks patuta Jeesus Kristus,
Jumala Poeg, Ristija Johannese meeleparanduse ristimisele? Miks läks
Jeesus Kristus Ristija Johannese talitatud meeleparanduse ristimisele,
mida Johannes jagas rahvale, kes tahtis pöörduda eksituse ja patu
teelt tuleva Õnnistegija teele. Jeesus
oli kuulekas Jumalale, oma Isale, ja võttis enese peale rahva – kogu
inimkonna – patu ja patu süü. Jeesus valmistas igaühele,
kes on seotud temaga kristliku ristimise kaudu ja usub Temasse
kui Issandasse ja Õnnistegijasse, pääsmise patust ja võimaluse saada
õndsaks. Jeesus kutsus oma igapäevase kuulutuse, õpetuse, noomimise,
imede tegemise ja siis Golgatale ristisurma minemise läbi inimesi
uskuma Temasse kui Lunastajasse ja Õnnistegijasse. Johannese
evangeeliumis on kirjas Ristija Johannese kuulutus Jeesuse kohta: “Vaata,
see on Jumala Tall, kes võtab ära maailma patu!” (Jh. 1:29)
Kuidas
Jeesus võttis maailma patud enese kanda? Ta tegi seda nii, et Ta
tunnistas avalikult, et Tema võtab patuse inimese osa oma enese kanda.
Meeleparandusristimisele minemisega Jeesus tunnistas, et Tema võtab
enese peale, kõikide nende Juudamaa inimeste patud, kes olid tulnud
Ristija Johannese meeleparandus- ehk patukahjatsusristimisele. Samuti võtab
Jeesus ka kogu maailma inimeste patud oma peale. See oli Jeesuse esimene
tegu, millega läks käiku kogu Tema lunastuse ja päästmise töö.
Jeesuse viimane ehk lõplik tegu, millega Jeesus viis täide tema
lunastustöö, leidis aset ristil Kolgata mäel, kus Tema suri kõikide
inimeste pattude ja süü kandjana. Meeleparandusristimisele minemise ja
ristil suremise läbi Jeesus vabastas kindlasti kõik, kes on ristitud
Isa, Poja ja Püha Vaimu nimesse ja usuvad, et nemad on Jeesuse surma läbi
vabastatud patust ja selle karistusest. Sellepärast Jumal ütleb ka
meile isiklikult oma armsas Pojas Jeesuse Kristuses: “Mul on hea meel
sinust mu poeg, tütar!” Jumal
on ristimise läbi pannud meid igapäevasesse ellu ristiinimestena.
Sellepärast oleme ristitud inimestena ehk ristiinimestena teistsugused
meele ja käitumise poolest kui maailma inimesed. Me
oleme seatud elama kui inimesed, kes on ristitud Jumala Püha Vaimuga,
Jeesuse Kristuse poolt. Seda kuulutas ja kinnitas Ristija Johannes:
“Tema (see on Issand Kristus) ristib teid PühaVaimu ja tulega” (Luuka.
3:16).
Püha Vimuga ristimist on
seletaud mitmet moodi eri kristlike kirikkondade poolt. Leidsin aga järgmise
seletuse, mis on sobiv kõigile. See ütleb, et Püha Vaimuga ristimine
on nagu vette minemine, nõnda et oleme täiesti vee sees ehk vee poolt
vallatud. Püha Vaimuga ristimine on siis täiesti Jumala Vaimu
valdusesse saamine. Püha Vaimuga ristimine tähendab seda, et Jumala
enese ligiolek tuleb inimesse. Kõige
suurem and on see, et inimene saab arusaamise Jumala Sõnast, mis
Piibliraamatusse on kirja
pandud. Piibliraamat saab Püha Vaimuga ristitud inimesele eksimatuks
usu ja elu, meele ja tegude ja pühaduse õpetuste koguks, mis on temale
juhtnööriks ja õpetajaks kogu tema eluteel, argipäevadel ja
pühapäevadel.
Meie luteri kiriku õpetus paneb pearõhu sellele tähendusele, et me
saame Püha Vaimuga ristimise kaudu arusaamise Piibli kui Püha Vaimu
keeles räägitud ja kirja pandud sõnadest ja sõnumist. Me saame võime
elada tõeliste Jumala lastena ehk ristiinimestena päevast päeva siin
ilmas Jumala Püha Vaimu abil ja juhtimisel. Tema kõnetab meid Piibli
sõnadega.
Tema tuletab meile meelde,
et me olmeme Jeesuse Kristuse omad ja elame elu Temas. Seda õpetas
Martin Luther. Mis
on aga “tulega ristimine”? Tulega ristimine tähendab puhastust
kõigest,
mis varjab ja pimestab inimese võimet näha ja mõista ning omaks
võtta,
mis Jumal tema heaks on teinud Jeesuses, Jumala Pojas. Tulega ristimine
tähendab, et inimese elust, meelest ja käitumisest puhastatakse ära
kõik,
mis pole Jumalale meelepärane ja on seepärast patune.
Seda puhastamist võib võrrelda metsade aluskasvude põletamisega
Metsateadlased ütlevad, et metsapõleng on kasulik, sest see puhastab
metsa ja sellega vabastab pärismetsa aluse ja teeb selle heaks
idanemise ja kasvu pinnaks väärikate metsapuude seemnetele. Tulega
ristimine on puhastamine pattudest – eriti lemmikpattudest ja
ebakristlikest kommetest ja harjumustest. See teeb võimalikuks
Jeesusele meelepäraste “heade puude” kasvu, mis kannab pühale
Jumalale meelepärast “head vilja”, nii et Jumal ütleb ka meie kui
veega ja Vaimuga ristitud kristlaste
kohta: “See on minu armas poeg, tütar, kellest minul on hea meel!”
Tulega ristimine sünnib meis Püha Vaimu läbi. Vaim juhtab meid
patukahetsusele ja usule Jeesuse Kristuse peale ja Tema läbi andestuse
saamisele ja püha kristliku elu elamisele iga päev. Püha Vaim kasutab
sütituseks Pühakirja, Piiblit, jumalateenistuse liturgat, eriti
patukahetsust, ja koraale, jutlust ja armulaua sakramendi vastu võtmist. Jeesus Kristus võttis enese peale meie osa ja andis meile Tema enese osa, Jumala Poja osa, kes on võimeline elama Jumala tahtmise järgi. Me elame oma elu Püha Vaimu juhtimisel. See sünnib Püha Vaimu keele ja kõne kuulmise läbi. Peame meeles Martin Lutheri õpetust, et Piibel, Pühakiri, on Püha Vaimu keel ja kõne, mis on meile olemas meie omas rahvakeele vormis. Me kuuleme ja elame Püha Vaimu juhtimisel igapäevase Piibli lugemise ja palve läbi, ka jumalateenistuste ja armulaua sakramendi vastu võtmise läbi. Piibel on see Püha Vaimu tuvi teavast, mis on meie kohal ja meile ligi meie ristimisest alates kodus ja kirikus. Piibli raamat on meile antud Püha Vaimu nähtavaks tunnuseks. Elagem siis iga päev Püha Vaimu ristimises, nii et meie süda, meel, mõte ja käitumine on Jumala oma. AAMEN PiiskopThomas
Vaga
This page was last edited on February 20, 2016 03:23 PM
|
|
|||||||||||||||||
|