Eesti
Evangeeliumi Luteriusu Koguduste Liidu
moodustamise põhjused ja ajaloolised alused.
Evangeeliumi
luteriusu kogudused on Uue testamendi ja usupuhastuse õpetuse kohaselt
vabad, iseseisvad, ennast valitsevad kristlikud kogudused nagu kogudused
olid kristliku kiriku algsajandil ja usupuhastuse algaastatel. Oleme
sellist koguduse vabale otsusele ja valikule pühjendatud kirikukorda õppinud
tundma Ühendriikide ja Kanada luteri kirikute tegevuse vaatlejaina ja
kaasas olijaina. Oleme moodustanud Eesti Evangeeliumi Luteriusu
Koguduste Liidu nende kolme kirikukorra põhimõtetel.
Eesti
Evangeeliumi Luteriusu Koguduste Liit on vabasinodi või
iseseisvate koguduste vabatahtlik kogu, kes on omavahel ja
administratiivselt võrd-õiguslikud eesti evangeeliumi luteriusu
kogudused. Oleme instiutsionaalselt vabad, mis tähendab ilma
hierarhilise kirikuvalitsuse vormita.
Oleme lähemale Uue testamendi ja usupuhastuse
aegade iseseisvaile kogudustele, mis tekkisid eri linnades,
maakondades ja rahvaste keskel.
Apostel Pauluse kirjad eri linnades, nagu Korintoses, Efesoses,
Filippis, Tessaloonikas, Roomas ja Galaatia maakonnas, ning isikuile,
nagu Timoteos, Tiitus, Filemon, on suunatud iseseisvatele kogudustele
ja usklikele. Usupuhastuse kogudused tekkisid samuti iseseisvaina
Kristuse evangeeliumi tundma õppimise ja uskumise tagajärjel. Martin
Luther saatis mitmele õpetusi ja nõuandlusi, aga ta ei näinud ette,
et temast saaks ühe üldise, rahvusvahelise luteri kiriku peapiiskop,
ega paavst. Ta ei nõustunud olema ka Saksamaa eri krahvkondade ja
linnade koguduste administratiivne ülem ehk peapiiskop. Aja jooksul
aga tekkisid nii riigi- kui maakirikud, mis võtsid kasutusse
ajaloolise, rooma katoliku kiriku piiskopliku mustri järgi seatud
hierarhilise autoriteedi all toimiva kirikuvalitsemise vormi. Siiski
ei loodud aga enam üht üle rahva, rahvaste ja riigipiiride ulatuvat
maailmalaiust luteri kirikut.
Ühendriikides
ja Kanadas õppisime tundma kirikuid, mis on vabad riigist
ja ühest valitsevast monoliitsest keskautoriteedist. Kuulus
20-da sajandi teoloog Dietrich Bornhoeffer märgib, et Ameerikas pole
olemas üht üldist kõiki kogudusi valitsevat kirikut. Ameerikas on
eri konfessioonid ja iseseisvad kogudused, kes moodustavad omal
algatusel kirikkonnad või usulised ühingud. Alguses moodustati
rahvuslikke luteri kirikud, nagu saksa, soome, rootsi, norra, taani ja
eesti ja läti luteri "sinodid" ehk koguduste sinodaalsed ühingud.
Aastate jooksul on aga mitmed nendest liitunud teiste luteri "sinoditega",
uute luteri kirikkondadega. Bornhoeffer märgib, et ühes linnas
olevat olnud samal tänaval nelja eri sinodisse kuuluvat luteri
kirikut ehk kogudust.
Ühendriikides ja Kanadas moodustuvad kirikud kogudustest, mis on
asutatud sama kirikliku usutunnistuse ehk konfessiooniga isikute poolt.
Ameerikas pole algatus tulnud piiskopi toolilt, nagu see tuli
varasel ja hilisemal keskajal Euroopas, vaid ühise usuõpetuse, keele,
ja jumalateenistuse praktikaga vabade ristiinimeste poolt.
Selline vabadus ja omaalgatusel koguduste asutamine on Euroopas ajaloo
unustuse katte all ja tundmatu. Eesti Evangeeliumi Luteriusu Koguduste
Liit kirikkonnana aga toimib sellise iseseisva "vabakiriku"
vormis.
Rahvakirikuna oleme Euroopast pärinud
riigikiriku/maakiriku hierarhilise valitsemise vormi.
Me oleme selle pagulusse kaasa toonud; me oleme toiminud iseseisva
Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kirikuna paguluses, kuni hilisajani.
Viimaste aastate jooksul on püütud meie siiamaani maksvat Eestist
pagulusse/välismaale kaasa toodud kirikuvalitsemise korda muuta ja lõpetada.
Aastal 2010 Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku koguduste poolt
valitud peapiiskop ja tema konsistoorium kuulutasid välja kirikukogu
hääletamise, mille tulemusel Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kirik
muudeti Evangeelse Luterliku Kiriku Välis-Eesti piiskopkonnaks. Selle
tagajärjel ajalooline Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kirik pandi
Eesti Evangeelse
Luterliku Kiriku peapiiskopi ja kirikuvalitsuse valitsuse alla.
Eesti
Evangeeliumi Luteriusu Kiriku kui vaba ja ennastvalitseva kiriku lõpetamisega
mitte nõustunud eesti kogudused ei ole läinud kaasa sellise otsusega
ja on moodustanud iseseisva Eesti Evangeeliumi Luteriusu Koguduste
Liidu (EELKL).
Seda
on tehtud kristliku vabaduse ja õiguse alusel ja usupuhastuse põhimõtete
alusel. Ameerika mandril, Ühendriikides ja Kanadas toimivate
koguduste ja kirikute tegevus on meile tuntud kui "vabakirik",
nagu ka Johan Kõpp ja Harald Põld Põhja-Ameerika mandril valitsevat
kirikukorda kirjeldavad. Igal kogudusel on vabadus otsutada,
millisesse üldkirikusse või millise keskvalitsuse alla nad kuuluvad
või olla täiesti iseseisvad. Ühendriikides üksik kogudus saab
otsustada vähemalt nelja luteri kirikkonda kuulumise üle:
Evangelical Lutheran Church in America (ELCA), Lutheran Church
Missouri Synod (LCMC) ja Wisconsin Evangelical Lutheran Synod (WELS);
ja veel Lutherans Congregations in Mission for Christ (LCMC). Viimaks
mainitud on vabatahtlik luteri koguduste ühing, mis koosneb peamiselt
kunagiste American Lutheran Church kogudustest, kes ei taha jütkata
ELCA koosseisus selle liigselt liberaalsete otsuste ja põhimõtete
juhitud tegevuse pärast. Kuna Evangelical Lutheran Church in Canada (ELCIC)
otsustas heaks kiita homoseksuaalide vahelist abielu, siis on
kindlasti kogudusi, kes lahkuvad ELCIC-st ja astuvad Lutheran Church
Missouri Synod Canada liikmeks, või mõne teise luterliku koguduste
liiduga. Tähelepandav on, et Läti Evangeeliumi Luteriusu Kirik välismaal
on iseseisev ega kuulu Läti Luteri Kiriku valitsuse alla.
(Uus North American Lutheran Church asutati 2010 aastal!)
Sellise
koguduste vabaduse alusel on Eesti Evangeeliumi Luteriusu Koguduste
Liit jäänud iseseisvaks ega ole kaasa läinud uue Eesti Evangeelse
Luterliku Kiriku Välis-Eesti piiskopkonnaga, ega allunud selle
piiskopile ega peapiiskopile Tallinnas.
Vastuseks küsimusele, missugune saab meie kirikuelu korraldus olema,
saab ütelda, et see on iga koguduse vabalt valida ja otsustada.
Koguduste Liidul saab olema õpetajatest ja ilmikutest koosnev nõukogu,
mis toimib abistava ja nõuandva koguna. Selle mustriks saab võtta Ühendriikides
tegutseva Lutheran Congregations in Mission for Christ, kes abistavad
kogudusi õpetajate leidmisel ja soovitavad akadeemilisi õppeasutisi
kõrgemaks teoloogiliseks koolituseks. Meie väiksematele kogudustele
on võimalik välja õpetada diakoneid (köstreid) koha peal, kellel
on ristimise ja armulaua jagamise õigused. Liidu kogudused saavad
olla kas Ühendriikide või Kanada luteri kirikute/sinodite liikmed ja
saada nende läbi õpetuslikku materjali, ametlikku/seaduslikku tuge
ja õpetaja pensioni ning haigla kindlustuse teenendusi.
Kontakti peetakse interneti, telefoni ja
posti teel. Meil on juba olemas Eesti Evangeeliumi Luteriusu Koguduste
Liidu oma professionaalne kodulehekülg ehk weebileht: http://eelkl.cwahi.net
Jätkame Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku Põhimääruste alusel
Tartu Ülikooli praktilise teoloogia professori peapiiskop Johan Kõpp-u
juhtnööri kohaselt: "nii palju kui asukohamaa olud seda võimaldavad."
Koguduste liidu põhimääruste kohandamine meie uue olukorra nõuetele
on seaduslikult võimalik ja soovitav. Iseseisval Läti Luteri Kirikul
on uuendatud põhimäärus ja seadlused, mis on Ameerika ning Kanada
luteri kirikute põhiseaduste ning seadluste (constitution and bylaws)
järgi koostatud.
Ühinen Jüri Linaski
ettepanekuga, et koguduste õpetajad ja juhatuste/nõukogude esindajad
kogunevad peatselt uuesti Kirikukogu kongressile, seda koguduste
algatusel. Kirikukongressi kokkukutsujaks ja päevakorra koostajaks on
koguduse õpetajate ja esindajate hulgast kokku pandud
seitsme-liikmeline komitee.
Me seisame meie tuleviku lävel. Läheme edasi lootes Jumala abile ja
andidele, mis Kristuses Jeesuses on meile lubatud ja olemas. Läheme
liikvele apostel Pauluse kinnitava julgustusega: "Vabaduseks on
Kristus meid vabastanud, Püsige siis selles" (Galaatlastele
5:1).
Saatke teade Välis-Eesti Konsistooriumile, milles ütlete, et teie
kogudus ei ühine Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku Välis-Eesti
piiskopkonnaga ega allu peapiiskopile Tallinnas. Nii on teinud juba vähemalt
seitse kogudust: Toronto Vana Andrese, Los Angelese, New Yorgi Pauluse,
Buffalo Pauluse, Lakewoodi Pühavaimu ja Bergen County kogudused ning
Vancouveri Peetri. Ühinemise vastu on ka Chicago Esimene, Seabrooki,
Baltimore Markuse ja Washingtoni Markuse kogudused - kokku 11 kogudust.
LISA MÕTTEID ja NÄITEID
AJALOOST
VABA LUTERI KOGUDUSTE TEGEVUSEST:
Eesti Evangeeliumi Luteri Usu (Kiriku) Koguduste kui Vabakoguduste
Liidust
"Vabaduseks on Kristus meid vabastanud!" (Pauluse kiri
galaatlastele 5:1)
Usuvabadus on usupuhastuse juhtlause. Usuvabadusest ja sellega koos käivast
isikuvabadusest Jumala ja inimeste suhtes arenes ka ühiskondliku
vabaduse mõiste. Usuvabadus tõi Euroopa elanikkonnale isikuõiguste
ja absoluutse valitsuse ja valitsejate alt vabaks saamise tahte.
Kirikus nõuti vabanemist paavsti ja kiriku hierarhilise valitsuskorra
alt; talupojad, eriti saksa talupojad, nõudsid vabanemist vürstide
ja isandate maksude ja teiste kurnavate sundide alt. Kakssada aastat
hiljem mõisnike ja isandate kogud Eestis takistasid eestikeelse
Piibli levinemist orjade ja talupoegade keskel, sest selles oli
otseseid vabaduse nõudmisi ja võrdõiguse õpetusi, mis läksid
vastu nende meelevallale pärisrahva, maarahva üle. Näitena võib
tuua Pauluse kirjast galaatlastele: "Ei ole orja ega vaba,
sest te olete üks Kristuses Jeesuses" (Galaatlastele
3:28b.d.) Vennastekoguduse misjonärid, herrnhuutlased Saksamaalt tõid
äratuskristluse ja usulise ärkamise Eestisse. Peapiiskop Konrad Veem
märkis, et eesti rahvast sai tõeliselt kristlik rahvas alles
vennastekoguduse misjoni- ja evangelisatsioonitöö tagajärjel, kui
usu kuulutamine ja omandamine sai otse rahva kätte, eriti omakeelse
Piibli lugemise ja hinge ning südamesse saamise läbi.
Ka ühiskondlikus ja poliitilises seoses on märgitud, et
vennastekoguduse kristliku võrdõiguse põhimõtetega tutvumise ja
rakendamise läbi tuli eesti rahvale eneseväärtuse tunne ja ühiskondlike
kogude ning demokraatia arendamise tundma õppimine. Vennastekoguduse
tegevus talupoegade seas läks konflikti nii balti-saksa (mõisnike) võimudega
kui ka ametliku luteriusu kirikuga.
Pakun välja
oletuse, et Lutheri usupuhastuse õpetus kristlase vabadusest sai väljenduse
ja rakenduse vennastekoguduse kujul. Eestis oli vennastekogudusel täielik
iseseisvus kiriku sees. Mitmed vennastekoguduse aktiivsemad liikmetest
said EELK kiriku õpetajad Nõukogude Venemaa okupatsiooni ajal, kui
kirikul tekkis puudus õpetajatest. Selle tagajärjel aga kaotas
vennastekogudus mitmeid juhtivaid evangeliste ja Piibli õpetajaid.
Oleme
otsustanud jääda kogudustena Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku koguduste põhilise
iseseisvuse juurde. Me suudame tegutseda kogudustena ühenduses omavahel nagu
vennastekoguduse kogudused teevad ja on teinud peatselt ligi 300 aastat üle
kogu maakera saavutusrikkalt, levitades evangeeliumi ja Kristuse Jeesuse
tundmist inimkonna Issandana ja õnnistegijana ning rikastades inimeste
omavahelist kristlikku elu ja heategevuslikku tööd.
õpetaja Thomas Vaga
Külasta
EELKL veebileht siit.
This
page was last edited on November 25, 2015 08:55 PM
|
|
|