|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Oh tule, tule, Immaanuel! Nagu
Ülestõusmispühale eelneb Suur Paast, nii kuulub ka Issanda sündimise püha
– jõulude – juurde ettevalmistusaeg. Tänapäeval tuntakse seda
enamasti advendiaja nime all, varemalt tarvitati eesti
keeles veidi pikemat nimetust: Kristuse tulemise aeg. Õigupoolest
tähendavad mõlemad üht ja sama: advent on ladina
keelest pärinev sõna, mis tähendabki tulemist. Erinevalt
Suurest Paastust ei seostata advendiaega praegusel ajal – vähemalt läänekiriku
aladel – enamasti meeleparanduse ega paastumisega, vaid sellest on
saanud pigem jõulupühade etteulatuv pikendus: tuled säravad, kuused on
ehitud, kõlavad jõululaulud, keedetakse ja küpsetatakse ning pühendutakse
heategevusele – või vähemalt räägitakse sellest rohkem kui
tavaliselt. Viimane
kujutab endast tegelikult suurepärast seost sellega, mida kirik mõistab
Pühkirja alusel õigel viisil paastumisena: prohvet Jesaja sõnul on
selleks loobumine kurjast ja ülekohtust, kannatajate aitamine, rõhutute
vabastamine, kodututele peavarju pakkumine, alastiolijate riietamine ja näljaste
toitmine (vrd Jesaja 58). Ometi
peaks advendiaeg olema midagi veelgi rohkemat kui eriline aeg
heategevuseks – see on aeg, mis, nagu paastuajale sobilik, peaks panema
meid mõtlema mitte niivõrd oma, kuivõrd Jumala tegudele, ja iseendale
eeskätt selle valguses, milline on meie tõeline olukord praeguses,
langenud maailmas. Kirik
on võtnud advendiaja põhitooni Iisraeli rahva pagendust ja vangipõlve
kajastavatest prohvetikuulutustest, millest vast kõige tuntum on järgmine: "Trööstige,
trööstige minu rahvast," ütleb teie Jumal. "Rääkige
Jeruusalemma meele järgi ja kuulutage temale, et ta vaev on lõppenud, et
ta süü on lepitatud, et ta on saanud Issanda käest kahekordselt kõigi
oma pattude eest." Hüüdja hääl: "Valmistage kõrbes Issanda
teed, tehke lagendikul maantee tasaseks meie Jumalale! Kõik orud ülendatagu
ja kõik mäed ning künkad alandatagu: mis mätlik, saagu tasaseks, ja
mis konarlik, siledaks maaks!" (Jesaja
40:1-4) Advendiaja
algset meeleolu ja mõtteviisi aitab väga hästi tabada ka prohveti hüüe: "Oh,
et Sa ometi käristaksid taevad lõhki ja tuleksid alla!" (Jesaja
64:1) Küllap inimene, kes on olnud ise sunnitud minema või viidud
pagendusse – olgu näiteks need meie rahva hulgast, keda sõda kandis läände
või loomavagunid itta –, teab, mida see tähendab: olla täielikult
vastu oma tahtmist viidud kaasa kuhugi tundmatusse, teadmata, kuhu ja kas
üldse jõutakse, ning veelgi vähem seda, millal ja kas kunagi tekib võimalus
tagasi pöörduda. Sa
ei tea midagi oma kodupaigast ega isamajast… sa oled ära lõigatud oma
perekonnast, võib-olla koguni kõige lähematest… sul ei ole mitte
midagi… sind ennastki ei peeta õieti mitte kellekski… sa pead kogema
hoolimatust, põlgust, ülekohut, pilkeid, vaenu ja naeru ning tegema kõike,
mis võimalik, et endal ja neil, kes sinust sõltuvad, hinge sees hoida
– ka selliseid asju, millest sa tavalises olukorras tagasi kohkuksid… Meil
on raske seda kõike oma praeguses elus ette kujutada, aga ometi on see
tegelikkus ka praegu. Väga karm tegelikkus väga paljude inimeste elus.
Ning mingil kombel siiski ka kogu inimkonna elus – sest isegi
advendiajal, sellel nii enesestmõistetavalt hea tegemise ajaks peetaval
ajal, ei tee me sugugi alati seda head, mida tahaksime, vaid pigem halba,
mida me ei tahagi (vrd Roomlastele 7). Selles
mõttes elame kõik eksiilis: me oleme pagendatud Jumala juurest, kes on
meie elu ja õigus, ning peame saama hakkama selles surma ja ülekohtu
meelevalla alla heidetud maailmas, kusjuures nii tihti oleme meie ise ülekohtu
orjad ja tööriistad, kelle abil surm ja kuri meie ja meie maailma üle võimutsevad.
Ning kui püüame end rebida lahti sellest lingust, millesse meid on püütud,
siis on tulemuseks enamasti see, et sõlmed jooksevad üha tugevamini
kokku ja köidikud soonivad veelgi valusamalt. See
on üks pool advendiaja tõelisest meeleolust nii, nagu kirik on seda
algusest peale mõistnud. Teine pool on aga veelgi olulisem: see on sõnum
Jumalast, kes on armastus ning kes on tulnud ja tuleb meid lunastama. Väga
kaunilt ja tabavalt tuleb see mõte esile ühes tuntumas advendilaulus,
mis ladina keeles algab sõnadega "Veni, veni Emmanuel",
olles tänapäeval küll rohkem teada ingliskeelses versioonis "O
come, O come, Emmanuel". Enam-vähem otse tõlgituna algab see
laul nõnda: Oh
tule, tule, Immaanuel, päästa vangist Iisrael, Jumal
julgustas prohvetite kaudu oma rahvast elama pagenduseski nii, nagu on hea
ja õige. Sedasama peame püüdma ja tegema meiegi. Ning mõeldes tänuga
kõigele, mida Jumal on meie heaks teinud ja jätkuvalt teeb, on täiesti
omal kohal ka heategevus – mitte ainult advendi-, vaid igal ajal. Siiski tasub jõuludeks valmistudes võtta aega ka selleks, et endale tõsiselt meelde tuletada, et "meil pole siin jäädavat linna, vaid me taotleme tulevast" (Hb 13:14). See tähendab, et me elame pagenduses ning meie tõeline kodumaa ja seega kogu meie elu tegelik eesmärk on Jumalariik taevas. Sinna me pääseme, kaduvuse, patu, kurja ja surma orjusest vabastatuna, aga ainult tänu Temale, kes on käristanud lõhki taevad, et tulla meid päästma kui Immaanuel – Jumal, kes on alati meiega. Õpetaja
Enn Auksmann
This page was last edited on December 03, 2017 10:23 AM
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|