Õpetaja:
Enn Auksmann
Tel: 949-387-4109
Cell: 310-745-0450
E-post:
padrepaul@mac.com
Esimees:
Heino Nurmberg
Tel: 760-342-5136
Cell: 714-785-0583
E-post: hnurmberg@earthlink.net
Laekur:
Uve Sillat
Tel: 310-836-4210
Cell: 310-422-7745
E-post:
Sillat@att.net
Praost
emeeritus
õpetaja Enn
Auksmann
Esimees Heino Nurmberg
|
|
Kirjutised -
Articles
E.E.L.K. koguduste
olevik ja tulevik Põhja Ameerika mandril
Praost
Thomas Vaga ettekanne praostkondade sinoldi 14. mail 2011
Issandas
armsad koguduste esindajad, õpetajad ja külalised. Oleme saabunud
ajaloolisele ristteele meie kiriku ja koguduste elus - õigemini
teeharule, millest teed hargnevad: üks tee on jätkutee ja teine
uus tee: kas läheme edasi Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku ja
kogudustena, või läheme edasi uue nime ja kiriku kogudustena, see
on Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku "Välis-Eesti"
piiskopkonda kuuluvate kogudustena. Puudutan viimases osas põhjuseid,
miks Eestis oleva kiriku ja Ühendriikides ning Kanadas olevate
E.E.L.K. koguduste arusaamad kirikust lahkumise üle on nii erinevad.
Leidsin Eestis välja
antud Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku liikmeskoguduste, õpetajate,
juhatuse raamatukesest "Teatmik'st" seisuga aprill 2011,
konkreetse näite sellest, et oleme sunnitud valiku tegemisele. Seal
on New Yorgi Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku koguduse nimi antud
kui New Yorgi Lexington Avenue kogudus. Varem oli selle nimi ka
2011'a "Eesti Kiriku Kalender" väljaandes "New Yorgi
Eesti Evangeeliumi Luteri Usu Lexington Avenue" kogudus. |
|
Mida see muudatus
ja teised asjaolud ütlevad on, et Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku
nimi ja kogudused kaovad tulevikust, olevikust ja minevikust Eesti
Evangeelse Luterliku Kiriku'ga ühendamise tagajärjel.
Mul on kolm näidet: Üks on võetud nähtavat ühtsust kinnitavast
lepingust. Teine on võetud lepingu määratud kohustustest, mis on määruste
ja seadluste tasemel. Kolmas on näide meie mineviku kustutamisest Eesti
Entüklopeedia Kirjastuse poolt välja antud ajaloolisest teoses Eesti
Vabariik 90."
Esiteks, "E.E.L.K. ja EELK nähtavat ühtsust kinnitav leping"
näeb ette põhiliselt Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku nime ja
kiriku kustutamist, või nagu õpetaja Nelli Vahter seda arusaama
kirjeldab: "et üks kirik neelatakse alla teise poolt."
Lepingu punktis üks on kirjas: "Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kirik
jätkab oma tegevust Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku Välis-Eesti
piiskopkonnana". Sellele järgnevates punktides ei esine Eesti
Evangeeliumi Luteriusu Kirik olemasoleva kirikuna; ka E.E.L.K.
peapiiskop muudetakse EELK Välis-Eesti piiskopiks ja allutatakse EELK
peapiiskopile kui Aülemkarjasele."
Kuigi punkt viis kinnitab, et "E.E.L.K. koguduste vallas- ning
kinnisvara jäävad EELK Välis-Eesti koguduste vallas- ning
kinnisvaraks ning jäävad EELK Välis-Eesti piiskopkonna haldusalasse,"
on siiski koguduste varandus viidud E.E.L.K. käest üle EELK
haldusalasse.
Teiseks kustutamise näiteks on ühendamisega mitte kaasa minevate
koguduste ja õpetajate õiguste tühistamine. EELK peapiiskop kirjutab
21. aprillil, et E.E.L.K. Põhimääruste kohaselt pole üksikkogudusel
õigust kirikust välja astuda, ja kogudused, kes nii teevad loetakse
"lõppenuks" ja õpetaja e. vaimulik "kaotab vaimuliku õigused".
Kiriku hierarhiline ülemvalitsus on sellega seatud koguduse olemasolu
ja õpetaja õiguste loojaks ja tühistajaks ehk kustutajaks - kadunud
on klassikalise luteri kiriku õpetus, et koguduse liikmed on koguduse
olemasolu aluseks ja õpetaja kutsujad, ametisse valijad ning kinnitajad,
nagu piiskop Kõpp oma kirikuvalitsemiseõpetuse ajalugu ja kaasaegset
(1940) EELK'd hõlmavas teoses selgitab ja määratleb.
Kolmandaks
näiteks on Eesti Vabariigi 90 aasta olemasolu pühitsevast teosest
"Eesti Vabariik 90 sündmused ja arengud". See on markantse
Eesti Ensüklopeedia Kirjastuse väljaanne aastast 2008. Lasen ringi käia
valitud väljavõtteid, mis pole austavad Nõukogude enamlaste
okupatsiooniaegsele kirikule Eestis. Ma ei hakka neid ajaloolisi punkte
arutama. Leidsin, et selles koguteoses pole aga nimetatud ühtegi
paguluses Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku piiskopi valimist.
Nimetatud on iga Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi okupatsiooni
all tasalülitatud kiriku peapiiskoppide valimised, kokku neli, plus
kaks iseseisvuse taastanud Eestis valitud peappiiskoppi ja kolm Eesti
Vabariigis vabas rahvakirikus enne okupatsiooni valitud piiskoppi.
Nimetatud on aga näiteks sellised sündmused kui "Alfred
Roosenberg andis 4. jaanuaril 1945 Berliinis Hjalmar Mäele tänukirja töö
eest", "6. detsembril Stockholmis asutati Välismaine Eesti
Kirjanike Liit", "14.-16. juunil 1946 Saksamaal Augsburgis
toimusid Eesti mängud"; "19. juulil 1952 New Yorgis pandi
alus Eesti Rahvuskomiteele Ühend-riikides"; "5.-7. septembril
1953 San Franciscos toimusid USA lääneranniku eestlaste päevad: 2.-4.
juulil 1955 USA-s toimusid USA idaranniku I Eesti mängud." Kes on
teinud valiku? Kelle käest on küsitud informatsiooni Eesti
Evangeeliumi Luteriusu Kiriku kohta? Kes Eestis pole söandatud või
soovitud pagulusse toodud EELK ajalugu tunnustada ega publikule, Eesti
rahvale, kirja panna? Või on see kustutamisele või kaotamisele määratud?
Meie pole aga kustutamisele ega
kustumisele määratud ega ole ka sinna minekul. Oleme olnud aastast
1917 alates Eesti Evangeeliumi Luteriusu vaba Rahvakirik. Rahvakirik,
kirjutab peapiiskop Konrad Veem, korrates Johan Kõppu, "ei ole
juriidiline ega teoloogiline mõiste, vaid kiriku valitsemise mõiste.
Rahvakirik väljendab esiteks, et kirikuliikmed võtavad tegelikult osa
otsustest koguduste ja kiriku valitsemisel, mis toimub demokraatlikult
ega mitte ülevalt alla antud korralduste kaudu." Kõpp kirjutab
oma suurteoses, "Kirikuvalitsemiseõpetus" (Tartu 1940):
"Et kogudus on kogu ristikoguduse algrakk ning algkuju, siis on
evangeeliumikiriku organisatsioon rajatav üksikkogudusele. (Lk. 149)
See pole aga mitte kiriku alamtase ehk osa, vaid sisaldab kogu kirikut
nii, et kiriku idee saab teostuda üksikkoguduses" (lk 149) "Kirik
tekib põhimõtteliselt koguduste ühinemise teel." (lkk. 157-158).
1949. ja 1953. aastatel välja saadetud "Kiriku korralduse põhialused"
ja Määrusi EELK korraldamiseks paguluses", Kõpp ei kirjuta
paguluses ja kodumaal toimivate kirikute ühendamisest ei nähtava ega nähtamatu
ühtsuse taastamise tunnusena. Temale ja teistele Eestist ajutiseks põgenenud
vaimulikele ja EELK liikmeile oli ainukeseks ühtsuse taastamiseks
vabasse Eestisse tagasi minemine ja selle taastamine seal. See oli
ainukene lõhutud olu lõpetamise samm. Meie välismaal ja põhiliselt Põhja-
Ameerika mandril saame ja peame jätkama vaba Eesti Evangeeliumi
Luteriusu kogudustest moodustatud rahva-kirikuna. Koguste omavalitsus
saab olema peamiseks tunnuseks E.E.L.K.'le. Selleks olen valinud "Vaba
Sinodi" vormi Eesti Evangeeliumi Luteriusu Kiriku ajaloost.
"Vaba
Sinod'i" ehk vabakiriku vorm on meile tuntud siin Ühendriikides ja
Kanadas. Euroopas on see kahjuks tundmatu ajalooliste riigi- ja
rahvakirikute maades. Vaba Sinodil ehk luteri vabakirikul on "kogudus
ise kiriku ülempiiskop, nagu rahvas ise majesteet on riigis,"
kirjutas õpetaja Harald Põld, kes oli Vaba Sinodi mõtte algataja
Eestis ja isesisvate luteriusu koguduste omavahel liiduks koondumise
juht 1925'st aastast alates. "Sellel ei saa olla mingisugust ülevalt
alla valitsust ehk administratiivset kontrolli, sest iga kogudus on täiesti
iseseisev. Koguduste liitumine kirikuks või liiduks on siiski võimalik,
kui see on otstarbekas. Kirik moodustub liitunud kogudustest, kellel on
üldsinodis ehk kirikukogu oma esindus. Selle otsused viib ellu kiriku
eestseisus, kellel pole mingisugust seaduslikku ega karistavat võimu.
Piiskopi amet võib olla ehk mitte olemas olla. Piiskop on vaid kiriku
eestseisuse esimees ja tema ülem töötegija. Suuremal või vähemal määral
on kirikud ja usuühingud Ühendriikides ja Kanadas selliselt tekkinud
ja kogudustest olenevalt toiminud. Kuna Ameerikas pole üht üldist
ajaloolist kõiki ameeriklasi hõlmavat kirikut. Pole ka üht baptisde,
metdodisde, presbüüterlaste, luterlaste, nelipühilaste, ortodokside
ja episkopaalide kirikut - ka mitte ainuüht rooma katoliiklaste kirikut.
Põhja- Ameerika kirikkonnad on vabatahtlikult algatatud vabakirikud põhiliselt
eri rahvuste ja denominatsioonide ehk kiriklike usutunnistustega, mis
toimivad mitmesuguste kirikuliikmete kogumise ja koguduste tasemel.
Kiriku ehk kirikkondade algus tuleb ühiseid vaateid pooldavate usulisse
rühmitusse kuuluvate inimeste käest, kes on liitunud kogudusteks.
Euroopas ja Eestis pole aga selliseid Uue testamendi ja puhta luteri õpetuse
mõttes kogudusi, kirjutab teoloogia doktor praost Veiko Vihri oma töös
Harald Põllu Vabakiriku kava kohta. Eestis pole iseseisvalt
isealgatatud luteri kogudusi. Need on "ajaloolise arengu tulemusel"
moodustunud kogudused, mis on alguse saanud diötseesidest ehk piiskopi
volikonnast ehk valitsusemisalast, millest said kihelkonnad. Üksikud
kogudused, mida nimetatakse eri nimedega kirikuteks, on seepärast
lahutamatud üldkirikust.
Kogudusel on keelatud kirikust välja astumine mitte seaduse põhjal,
vaid kuna nad on ajaloolise rooma katoliku paganate pööramise misjoni
ja piiskopkondade poolt asutatud. Pagulusse põgenenud Eesti
Evangeeliumi Luteriusu Kiriku liikmed asutasid omal algatusel kümneid
ja kümneid kogudusi üle terve läänemaailma. Ja alles pärast
asutamist võeti kontakti E.E.LK. piiskopi/peapiiskopi ja
konsistooriumiga, et ühineda omal otsusel Eesti Evangeeliumi Luteriusu
Kirikuga. Nõnda on teinud ka teised luterlased Ühendriikides ja
Kanadas, kui nad on kogudustena moodustanud oma kirikuid, milliseid on
olnud mitmeid ajaloo jooksul.
Meie eesmärk on alal hoida meie koguduste iseseisvus Eesti Evangeeliumi
Luteriusu Kiriku nime ja vaba organisatsiooni vormis nii palju kui
kohalikud tingimused ja olud võimaldavad Põhimääruste juhtimisel.
Meie suhe Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku'ga on vennalik Kristuses nii
palju kui olud seda võimaldavad. Me tunnistame EELK õpetajate
vaimuliku õigusi. Lõpuks peame realistlikuks ja kirikupoliitikas vastu
võetavaks, et E.E.L.K. kogudused, eriti Rootsis ja mujal Euroopas võivad
lahkuda E.E.L.K'st, et liituda kas EELK'ga, või mõne teise kirikuga.
Palvetame neile Jumala õnnistust Kristuse ihu liikmeina Eesti rahva
keskel. Soovitame neile meie koguduste liikmeile, kes tunnevad lähedast
ja kustumatut ühtsust nende kunagise kodukoguduse, -kirikuga kodumaal,
Eestis, astuda ka oma Eesti kodukoguduse liikmeks ja saata nendele jätkuvasti
rahalist või materiaalset abi.
Ja
Jumala rahu, mis on ülem kõigest mõistusest, hoiab teie (meie) südamedja
mõtted Kristuses Jeesuses. Filiplastele 4:7
Praost Thomas Vaga
This
page was last edited on November 25, 2015 10:00 AM
|
|