|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Eks meile Sõna seisma
jää
Pildil:
Reformatsiooni magusaid vilju Kui
peame täna – kaks päeva ette – Usupuhastuspüha, siis sedapuhku ei
tee me seda mitte pelgalt aastast aastasse korduva tähtpäevana, vaid tähistame
poole tuhande aasta möödumist usupuhastuseks ehk reformatsiooniks
kutsutud sündmuse – või pigem protsessi – algusest. Ladina
keelest pärinev mõiste "reformatsioon" tähendab ümber
kujundamist või ka uuendamist. Pean isiklikult märksa sobivamaks ja õnnestunumaks
eestikeelset sõna "usupuhastus", kuna see viitab kõnealuse sündmuse
ja protsessi sisulisele küljele, kusjuures põhirõhk ei ole mitte niivõrd
millegi muutmisel, kuivõrd oma usu ja elu läbi katsumisel Jumala Sõna
valguses ning selle puhastamisel ja uuendamisel mitte muutmise, vaid
Kristuse evangeeliumil rajanevate kiriku põhialuste ja -arusaamade juurde
tagasi pöördumise kaudu. Vahetevahel
võib kuulda ladinakeelset väljendit "Ecclesia semper
reformanda est", mida tõlgendatakse kui üleskutset, et kirik
peaks kogu aeg muutuma ja n-ö ajaga kaasas käima. Tegelikult on selle
deviisi mõte hoopis vastupidine: kirik peab ennast, oma kutsumust, oma õpetust
ja praktikat pidevalt evangeeliumi valguses vaagima, küsides endalt
ausalt ja tõsiselt, kas kõik, mida ta õpetab ja teeb, on endiselt kooskõlas
Jumala Sõna ja tahtmisega, ning vajadusel ennast kõigest valest ja üleliigsest
puhastama ja oma põhialuste juurde tagasi pöörduma. Muidugi ei kehti
see nõue mitte ainult kiriku kui organisatsiooni ja institutsiooni, vaid
ka isiklikult meie kõikide puhul. Reformatsiooni
sümboolne algus – üheksakümne viie teesi ehk vaidluslause naelutamine
Wittenbergi lossikiriku uksele Martin Lutheri poolt –, kujutas endast
tegelikult vaid ühe veidi rahulolematu ülikooliprofessori väljakutset
avalikult diskussioonile teatud väärnähtude üle kirikus, mis olid
seotud peamiselt sellega, kuidas mõisteti meeleparandust, pihti, pattude
andeksandmist ja seda, kas ja kuidas andekssaanud patune saab ja suudab
tehtud kurja või kahju hüvitada, nii inimeste kui Jumala ees. Kuna
kiriku maised ülemad hindasid valesti nii selle väljakutse ja kirikus
valitsevate probleemide tõsidust kui ka väljakutsuja – Lutheri – mõju
ja jõulisust, üritasid nad nende jaoks lihtsalt tülikat probleemi
lahendada distsiplinaarsete vahenditega. Muidugi andis see Lutherile
ainult hoogu ja motivatsiooni juurde, ta kirjutas palju, tema kirjutised
levisid uskumatu kiirusega ning nii kiriku- kui ka riigivanne tõid talle
pigem poolehoidjaid juurde. Lisaks kirikule laienes reformatoorne
liikumine kogu ühiskonnale, nüüd juba sageli mässumeelena, mille vastu
ka Luther ise hiljem teravalt sõna võttis. Samal
ajal tulid esile ka usupuhastajate vahelised lõhed: kui Luther püüdis
suurel määral hoida kinni traditsioonilisest sakramendiõpetusest ja
jumalateenistuslikust korrast, siis mitmed teised reformaatorid, kellest
nimekaimad olid Zwingli ja Calvin, olid märksa radikaalsemad, nii et
nende tee viis õige pea Lutherist lahku. Tänapäeval ollakse küll
paljudes asjades taas kokku leppinud, aga päris ühist arusaama näiteks
armulaua mõistmisel ei ole luterlastel ja nn reformeeritutel siiani. Usupuhastuse
olulisimaks aastaks ja sündmuseks on 1530. aastal Augsburgi riigipäevale
esitatud Augsburgi usutunnistus, mis kujutab endast luterliku kiriku õpetuse
põhjapanevat kokkuvõtet ning kuulub koos mitmete teiste kirjutistega
luterlike usutunnistuskirjade hulka. Reformatsiooni aktiivse perioodi lõpuks
võib lugeda 1555. aastal sõlmitud Augsburgi usurahu, mille tulemusena
said kõik maavalitsejad õiguse valida endale ja oma riigile sobiv
usutunnistus. Sellest ajast on pärit ladinakeelne väljend "cuius
regio, eius religio" – "kelle valitsus, selle religioon". Paraku
tuleb tõdeda, et juba Luther ise pidi kogema mitte ainult suuri tagasilööke,
vaid nägema ka seda, kuidas tema poolt siiralt ja hea tahtega alustatu ei
kandnud sugugi mitte alati ega ainult taolisi vilju, mille üle tal oli võimalik
rõõmu tunda. Saksa evangeelne vaimulik ja natsire˛iimi märter Dietrich
Bonhoeffer on 31. oktoobril 1943. aastal Tegeli vanglas viibides pannud
kirja järgmised read: Muidugi
ei saa me kõike seda, mis on reformatsioonist alates ja vähemalt
osaliselt sellest ajendatuna kirikus ja ühiskonnas toimunud, Lutheri ja
teiste usupuhastajate kaela ajada. Pigem kinnitab kõik üht peamistest
kristlikest tõdedest, apostel Pauluse sõnadega üteldes: "Kõik
on pattu teinud ja ilma jäänud Jumala kirkusest…" See
ei ole aga ainus tõde – veelgi tähtsam on see, mis järgneb: "…ning
mõistetakse õigeks Tema armust päris muidu, lunastuse kaudu, mis on
Kristuses Jeesuses, kelle Jumal on seadnud Tema veres lepitusohvriks usu
kaudu, et näidata üles oma õigust sellega, et Ta kustutas varem tehtud
patud oma jumalikus sallivuses, et näidata üles oma õigust praegusel
ajal, et tema ise on õige ja teeb õigeks igaühe, kes usub Jeesusesse." Ja
Ta teeb seda kõike selgest isalikust, jumalikust headusest ja halastusest,
ilma et mina seda millegagi oleksin pälvinud või vääriksin. Kõige
selle eest on minu kohus Teda kiita ja tänada ning Teda teenida ja Tema sõna
kuulata. See on tõesti tõsi. Mina
usun, et Jeesus Kristus, tõeline Jumal, Isast sündinud enne kõiki aegu,
ja ka tõeline inimene, sündinud neitsi Maarjast, on minu Issand, kes on
lunastanud minu, kadunud ja hukkamõistetud inimese, ja on päästnud ja
lunastanud kõigist pattudest, surmast ja kuradi meelevallast – ei mitte
kulla ega hõbedaga, vaid oma püha, kalli verega ning oma süütu
kannatamise ja surmaga; et ma
oleksin Tema oma ja elaksin Tema riigis Tema alamana ja teeniksin Teda
igaveses õiguses, süütuses ja õndsuses, nõnda nagu Tema on üles tõusnud
surnuist ning elab ja valitseb igavesti. See on tõesti tõsi. Mina
usun, et ma omast mõistusest ega väest ei saa uskuda Jeesusesse
Kristusesse, oma Issandasse, ega tulla Tema juurde, vaid Püha Vaim on
mind kutsunud evangeeliumi kaudu, oma annetega valgustanud, õiges usus pühitsenud
ja hoidnud, nõnda nagu Ta kogu
kristlikku kirikut maa peal kutsub, kogub, valgustab, pühitseb ja
Jeesuses Kristuses hoiab õiges ja ainsas usus; sessamas kirikus
annab Tema mulle ja kõigile usklikele iga päev kõik patud täiesti
andeks, ja äratab viimsel päeval minu ja kõik surnud üles ning annab
mulle ühes kõigi usklikega igavese elu Kristuses. See on tõesti tõsi." Enn
Auksmann,
Koguduse õpetaja
This
page was last edited on November 03, 2017 12:35 PM
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|